ندافیان گفت: در حوزه مدارس غیر از فضاسازی در مدارس بحث دستاوردهای انقلاب است كه دانش آموزان با دستاوردهای نظام و انقلاب به صورت نمایشگاهی و به صورت اردوی راهیان پیشرفت با آن مواجه میشوند.
به گزارش خبر گزاری صدا وسیما : رادیو انقلاب در برنامه فجرآفرینان با آقای ندافیان، معاون فرهنگی سازمان بسیج دانش آموزی كشور گفتگویی داشته كه به شرح ذیل میباشد:
سوال: در سازمان بسیج دانش آموزی چه برنامههایی در بهمن ماه برای دانش آموزان به عنوان نسل پنجمیها برای تبیین انقلاب كه ندیدند و درك درستی از آن ندارند را اجرایی كردید؟
ندافیان: همان طور كه اطلاع دارید ما بعد از دو سال كه بحث كرونا بود و مدارس به نوعی تعطیل بودند امسال اولین سالی است كه میخواهیم به صورت حضوری جشن انقلاب را انشالله پرشور در مدارس پیاده سازی كنیم. برای این كار یك سری برنامههایی را تدارك دیدیم كه این برنامهها هم دانش آموزان را درگیر یك سری از موضوعات و مباحث انقلاب میكند و هم این كه برنامههایی به جهت این كه این ایام هم ایام شادی است و ایام ولادت حضرت علی (ع) هم است و مصادف شده با دهه فجر، انشاالله برنامههای بانشاطی را در مدارس برگزار میكنیم، برنامههایی كه در حوزه مدارس داریم برنامههایی است كه به غیر از فضاسازی كه در مدارس اتفاق میافتد بحث دستاوردهای انقلاب است كه دانش آموزان با دستاوردهای نظام و انقلاب به صورت نمایشگاهی و به صورت اردوی راهیان پیشرفت با آن مواجه میشوند و برنامه ریزیهای خوبی در این حوزه انجام شده، بحث قرائت میثاق نامه دانش آموزان را داریم كه دانش آموزان با گامهای بلند انقلاب و امامین انقلاب میثاق میبندند و درتهران روز 12 بهمن است كه دانش آموزان با حضور خودشان در مرقد امام و اهدای تاج گل انشاالله دانش آموزان منتخب كه برنامه ریزی شده كه در 12 بهمن خدمت دانش آموزان هستیم در مرقد مطهر امام و بحث مسابقات ورزشی داریم، پویشهایی انجام شده در بحث فضای مجازی، پویش سلام ایران را داریم كه دانش آموزان كلیپ سه دقیقهای را از حضور خودشان در بحث راهپیمایی 22 بهمن خواهند داشت و كلیپهایی را میفرستند و یك سری جلسات روسنگری داخل مدرسه داریم و حلقههای گفتگو داریم كه دانش آموزان با هم صحبت میكنند با حضور یك مربی، برگزاری كارناوالهای شادی كه داخل خود مدرسه است. یك برنامهای است مسجد، مدرسه و خانواده در این حوزه بچهها دسته جات شادی را داریم برنامه ریزی شده برایشان، در این ایام ایام خیلی خوبی است كه بچهها بتوانند درحوزه معنویت هم بهره ببرند اعتكافهای دانش آموزی هم پیش بینی شده كه در مساجدی كه هدف است و دانش آموزانی كه میخواهند در آن بحث اعتكاف شركت كنند برنامههای خیلی خوب و فرهنگی را در حوزه اعتكاف هم برنامه ریزی شده است. راهیان نور دانش آموزی هم در این ایام برنامه ریزی شده و انجام میشود و بچهها در اردوی راهیان نور هم حضور پیدا میكنند، تمركز ما انشاالله در بحث راهپیمایی 22 بهمن هر دانش اموز با خانواده اش انشاالله حضور پرشور داشته باشد برای این منظور مسابقات ویژهای داخل استانها و شهرهای مختلف پیش بینی شده و دانش آموزان حضور پیدا میكنند با پرچمهای كوچك دستی و پرچمهای 50 متری بزرگ را پیش بینی شده كه دانش آموزان حمل كنند در راهپیمایی و سلسله برنامههایی كه از آنها فاكتور میگیریم همه آنها حاكی از این است كه دانش آموزان با بهره گیری از مفاهیم انقلاب انشالله با روشنگری كه خودشان دارند و به همسالانشان ارتباط قرار میدهند بتوانند در مدرسه شان اثرگذار باشند و در راهپیمایی 22 بهمن هم حضور پرشور داشته باشند. همین جا از عزیزان دانش آموز و خانوادههای محترم دعوت میكنم كه در راهپیمایی 22 بهمن با برنامه ریزی خوب و عالی حضور پرشور داشته باشند.
سوال: لزوم دشمن شناسی و نحوه مواجهه و مقابله با دشمنان انقلاب برای جوانها به ویژه نسل پنجمیهایی كه شما با آنها در مدارس سر و كار دارید چطور تبیین شده است؟
ندافیان: جلسات روسنگری داخل مدرسه خدمتتان دارم، ما درس آمادگی دفاعی كه داخل مدارس در پایه نهم و دهم است مربیان عزیز و معلمان عزیز درس آمادگی دفاعی هم برای تبیین مباحث انقلاب و آن رشادتهایی كه رزمندگان داشتند در حوزه دفاع مقدس و بحث انقلاب و آن جنایات رژیم پهلوی را عزیزان در درس آمادگی دفاعی در این ایام به صورت خیلی متمركز كار میكنند و در مدارس سركلاس هایشان با استفاده از كلیدها و محتواهای تصویری انشالله این مباحث را برای دانش آموزان تبیین میكنند.
سوال: الان عصری است كه عصر ارتباطات است دانش آموزان ما همه با فضای مجازی سروكار دارند خصوصا این كه الان یك دوره تقریبا دوساله هم در فضای مجازی آموزش هایشان را دریافت كردند. هر آن چه از فضای مجازی نمیدانستند ورود پیدا كردند و آنها را میدانند، عملا هم دشمن در فضای مجازی بسیار فعال است و كار میكند میخواهد روی جوانان و نوجوانان ما فعالیتهای متعددی را داشته باشد، در این حوزه برای این كه آنها بتوانند بشناسند كه چه چیزهایی درست است و چه چیزهایی اشتباه و بتوانند چطور با اطلاعاتی كه دارند دریافت كنند مواجهه كنند به ویژه بحث نسل پنجمیهای ما، برای اینها چطور این را تبیین میكنید؟ چون در قالب یك كار كلاسی دفاعی كه شما فرمودید جزو درسهای مدارس است غالبا نمیگنجد، در این حوزه چه برنامههایی دارید و چه فعالیتهایی انجام شده است؟
ندافیان: همه دانش آموزان در پیام رسان شاد حضور دارند و یك سری از كلاس هایشان كه بعضا با تاخیر یا با تعطیلی مواجه میشود معلمان عزیز در پیام رسان شاد مباحث آموزشی را ادامه میدهند. در این بحث هم در پیام رسان شاد كانال سازمان بسیج دانش آموزی فعال است. بستههای محتوایی را آماده كردیم كه به مرور در این كانال پخش میشود در حوزه تولیدات تصویری، كلیپ، انیمیشن و حوزه تولیدات محتوایی و سیر نمایشگاهی كه پیش بینی شده برای هم دستاوردهای انقلاب و هم حالت مقایسهای است در بعضی از سرفصلهایی كه در رژیم شاه و حكومت جمهوری اسلامی ایران بتواند كارش را انجام دهد یك سری تولیدات بسته نرم افزاری مشخص شده كه اینها در كانال شاد بارگذاری میشود، بچهها میتوانند هم در مدرسه استفاده كنند و هم از آنها بهره گیری كنند و بتوانند برای كانالهای خودشان در مدارس هم استفاده كنند.
سوال: در بحث گفتمان سازی انقلاب هم كاری انجام شده است؟ چون بالاخره گفتمان انقلاب اسلامی مثل مردم سالاری دینی و استقلال، آزادی تا چه حد برای نسل جوان ما به ویژه نسل پنجمیهای ما معنی شده است؟
ندافیان: در این حوزه در قالب خواست مدرسه نمیگنجد این كه بچهها حضور پیدا میكنند در اردوی راهیان پیشرفت و آشنا میشوند با دستاوردهای نظام اسلامی و آن پیشرفتهایی كه اتفاق افتاده است و اردوی راهیان نور هم به همین صورت، چون اردوی راهیان نور هم تركیبی از اردوی دفاع مقدس و اردوی پیشرفت است و بچهها میروند یادمان فتح المبین را در شوش میبینند و از آن طرف هم سد كرخه را میبینند كه بزرگترین سد خاكی خاورمیانه است و جزئی از دستاوردهای انقلاب است، وقتی بچهها این مباحث را مشاهده میكنند راحتتر میتوانند با آن گفتمان انقلاب اسلامی ارتباط برقرار كنند. از آن طرف هم كتاب سقوط چهل ساله كه هم بصورت نموداری كار شده پیشرفتهای انقلاب اسلامی و دستاوردهایش و هم به صورت پاورپوینت كار شده در اختیار بچهها در پیام رسان شاد قرار میگیرد كه بچهها بتوانند به صورت متنی هم مباحث را دنبال كنند.