صدای جمهوری اسلامی ایران

جواهری تاكید كرد: سینماگر باید بداند فیلم رسانه است. وقتی فیلمساز فیلم می سازد و مخاطبان میلیونی دارد، مسئولیت پذیری اش باید بالا برود و به همین راحتی نباید هر فیلمی روی پرده سینما برود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت؛ سید امین جواهری در گفتگو با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت، با اشاره به جنایاتی كه در غزه رخ داده است، گفت: ما باید بیش از پیش راجع خشونت هایی كه در تاریخ بی سابقه بوده و در غزه انجام شده صحبت كنیم و هنرمندان ما باید با زبان هنر آن را روایت كنند.

وی متذكر شد: یك جایی زبان به لكنت می افتد كه در مورد این خشونت ها صحبت كند و اینجا همان نقطه ای است كه هنر باید آن شر بنیادین را به تصویر بكشد و اجازه ندهد این خشونت ها به بار فراموشی برود. سالیان سال باید روایت شود تا این وحشی گری هایی كه دارد اتفاق می افتد از یاد اذهان عمومی جامعه نرود و فراموش نكنیم چه اتفاق هایی دارد می افتد.

این پژوهشگر با تاكید بر ضرورت سینمای استراتژیك در هر حوزه ای حتی در سینمای اجتماعی، اظهار كرد: وقتی صحبت از سینمای اجتماعی می شود و ما آن را با پژوهش گره می زنیم و می گوییم اگر پژوهش نباشد نمی توانیم مبنای درستی داشته باشیم، سوال اساسی این است كه اصلا تعریف سینمای اجتماعی چیست؟ باید به صورت بنیادین به تعریفی از آن برسیم.

وی افزود: ما هنوز دعوایمان سر این است كه سینما چگونه است؟ و هنوز نرسیده ایم كه سینما چه است؟ می دانیم سینما با فرم سروكار دارد و اساسا اگر فرم شكل نگیرد حس شكل نمی گیرد و سینما هم با حس كار دارد. اما سوال اینجاست كه آن چه چیزی را می خواهد چگونه نشان دهد؟ و همواره به دنبال این هستیم كه سینما چگونه است.

جواهری با ابراز تاسف از این كه اكثر فیلم سازها شب می خوابند و فردا یك فیلمنامه در دست دارند و ادعا می كنند دارند سینمای اجتماعی می سازند، در ادامه با انتقاد از در فیلم «حدود 8 صبح» گفت: از سازندگان این فیلم می پرسیم شما كه دو ساعت و نیم وقت مردم را می گیرید كه در آن قانون را ضعیف نشان می دهد و اصلا پلیسی وجود ندارد، آدم كشی و آدم ربایی به راحتی دارد اتفاق می افتد، این چه دردی را از ما دوا می كند؟

وی با بیان این كه زمانی كه استراتژی مشخص نیست و پژوهش كاركردش را از دست می دهد، فیلمساز نیز به راحتی می تواند جولان دهد، تاكید كرد: سینماگر باید بداند فیلم رسانه است. وقتی فیلمساز فیلم می سازد و مخاطبان میلیونی دارد، مسئولیت پذیری اش باید بالا برود و به همین راحتی نباید هر فیلمی روی پرده سینما برود.

این فیلمساز با بیان این كه شغل سینماگر با همه شغل های موجود متفاوت است، اظهار كرد: كار سینماگر مستقیما با فرهنگ در ارتباط است. ما نباید فرهنگ را شوخی بگیریم و دست مایه هر چیزی قرار دهیم كه فیلم روی پرده برود.

وی با بیان این كه سینمای جمهوری اسلامی نقاط قوت بسیار كلانی را دارد، عنوان كرد: این سینما ایست نكرده و بسیاری از ارزش ها را آورده و جلوی تمام سینمای دنیا ایستاده است كه در آن ولنگاری اتفاق می افتد و ثابت نموده كه در سینما می توان مسائل اخلاقی را رعایت كرد و فیلم و رسانه ساخت. همه این مباحث در استراتژی های كلان اجرایی شده است.

جواهری متذكر شد: اما قطعا ما باید نقاط ضعف را آن قدر نقد كنیم كه رو به جلو حركت كنیم تا بتوانیم به نقطه مطلوبمان برسیم.

وی با رد این نظر مبنی بر این كه سینمای جمهوری اسلامی یك طرفه است، تصریح كرد: در جشنواره ما می بینیم كه گفتمان های متفاوت در سینمای جمهوری اسلامی مطرح شده و فقط این نیست كه بگوییم این سینما فقط یك طرفه است. این سینما سلیقه های متفاوت را در سالیان سال به سینما كشانده است. این یكی از نقاط مثبتی است كه در سینمای جمهوری اسلامی است و می توان با سینمای جهان مقایسه كنیم. ما فیلم های زیادی را داشتیم كه منتقد دولت و حاكمیت بوده است و این ها چیزهایی است كه گفته نشده است.

این پژوهشگر با بیان این كه اگر بخواهیم در حوزه كلان به استراتژی درست در حوزه سینما برسیم این امكان پذیر نیست الا با پژوهش، گفت: مدیرانی كه جشنواره فجر را برگزار می كنند باید بیایند و گزارشی را ارائه دهند كه در آن متخصصین جامعه شناسی و روانشناسی فیلم های جشنواره فجر را ابتدا تحلیل جامعه شناختی و روانكاوی كنند و اصلا به زبان فهم داخل مغز فیلمسازها ورود كنند.

وی افزود: تاكنون گزارش هایی كه از جشنواره فجر بوده حاوی اطلاعاتی در خصوص تعداد فیلم ها و ژانرهایشان بوده است. اما این فیلم ها شكافته نشده كه مسیر و راهبری آینده را در اختیار مدیر قرار بدهد و یك نمودار داشته باشد و بگوید برآیند جشنواره سال پیش ما این بوده و حالا استراتژی ما برای جشنواره سال بعد چیست. در واقع بر اساس نمودار باید مبناها، نیازها و ضروت ها مشخص شود و مقایسه تطبیقی انجام شود تا بر اساس این مبناها استراتژی سال بعد را تعیین كنیم.

جواهری با اشاره به این كه متاسفانه بین فیلمسازها و سازندگان سینمایی و مدیران سینمایی همایش ها یا گفتگوهای علمی شكل نمی گیرد كه در آنجا با هم به بحث و تبادل بنشینند، گفت: گفتگوهای چالشی بین فیلمسازها و متخصصین حوزه علوم انسانی شكل نگرفته این را باید سازمان سینمایی بر رویش فكر كند و معاونت پژوهشی دائما به فكر برگزرای جلساتی با حضور فیلمسازها و سازنده ها باشد.

وی با اظهار به این كه ما باید با هنرمندان تصمیم بگیریم و نه این كه تصمیم بر هنرمندان، تصریح كرد: اكثر مواقع چندین نفر پشت میز برای كل جامعه هنری تصمیم گرفته اند. اینجا با چالش مواجه می شویم. خیلی اوقات سیاست را اعمال نمی كنیم بلكه اعلام می كنیم. چیزی كه هنوز نیامده را اعلام می كنیم و باعث چالش می شویم.

این فیلمساز با ذكر این نكته كه سازمان سینمایی و متولیان باید به این نتیجه برسند كه اپراتور كارگردانی تربیت نكنند بلكه فیلمساز تربیت كنند، بیان كرد: فیلمساز باید در عین حال كه به آنها آموزش فرم می دهند بر ذهنشان هم كار كنند كه آدم های باسوادی شوند در این صورت افرادی تحلیلگر، سنجش گر و محاسبه گر می شوند و همیشه منصفانه فیلم خواهند ساخت، منصفانه رفتار خواهند كرد و منصفانه عمل خواهند كرد.

گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت میتوانید برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت را شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 تا 23:00 روی موج اف ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید. همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامك‌های مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.

مرتبط با این خبر

  • نویسندگان در روایت عاشقانه‌های دفاع مقدس مراقب خطوط قرمز باشند

  • استاندارد دوگانه رسانه‌های معاند در بیان تحولات سوریه

  • نیروهای نیابتی همان سربازان یهود در پادگانِ اسرائیل هستند

  • انصارالله یمن اسرائیل و آمریكا را فلج دفاعی كرده است

  • هسته‌های مقاومت در سوریه تشكیل می‌شود

  • روایت جنگ بدون روایت‌های زنانه ناقص است

  • آینده‌ای پرتنش و مبهم در انتظار صحنه‌گردانان در سوریه است

  • قابلیت‌های یمن فراتر از تصورات مردم منطقه است

  • پشتیبانی زنان مكتب حضرت زهرا(س) از جبهه‌های حق

  • ثمره خون‌های مقاومت جنبش‌های ضد صهیونیستی اروپاست