كارشناس سواد رسانهای با بیان اینكه دشمن در سوریه سعی دارد شكست یا پیروزی را در ذهن مخاطب ایجاد كند و بعد وارد فضاهای سخت و میدانی شود، گفت: اگر رسانه بتواند مقاومت ذهنی مردم یك جامعه را بشكند، نفوذ به سایر لایهها سخت نیست.
معصومه نصیری، كارشناس سواد رسانهای به برنامه "خیابان پیروزی" رادیو مقاومت، گفت: اتفاقات چند روز اخیر در سوریه به شكلی ناباورانه رخ داد و باعث شد رسانههای ضد مقاومت و وابسته به تروریستها به شكل پرشمار اخبار و اطلاعاتی را منعكس كنند كه مدیریت تصویر ذهنی مخاطب را درپی داشته باشد.
وی با اشاره به اثرپذیری ارتش سوریه از اطلاعرسانی گروهك تحریرالشام افزود: ارتش یك كشور قاعدتا باید نظاممند باشد ولی وقتی یك ارتش تحت تاثیر عملیات روانی قرار میگیرد، حوزه مرزهای فكری مخاطب، به شدت شكننده و قابل تصرفتر خواهد بود از این رو عملیات روانی موجب شده تحریرالشام روایت اول را منتشر كند و لذا خبر تسخیر شهرها را برای اولین بار توسط همین گروهك دریافت كردیم.
كارشناس سواد رسانهای ادامه داد: نابرابری و دسترسیهای رسانهای موجب شده تروریستها روایت خود را بر افكار عمومی، غالب و مسلط نمایند؛ در حالی كه خبر اول نباید مرجعیت پیدا كند.
نصیری با تاكید بر اینكه فضای جنگ به لایه ذهنی و نرم ورود كرده است، تصریح كرد: دشمن سعی دارد شكست یا پیروزی را در ذهن مخاطب ایجاد كند و بعد وارد فضاهای سخت و میدانی شود پس حوزه تصویر ذهنی بسیار اهمیت دارد و اگر رسانه بتواند مقاومت ذهنی مردم یك جامعه را بشكند، نفوذ به سایر لایهها سخت نیست؛ بنابراین مخاطب باید بداند با شكست مقاومتِ ذهنی، تصویری از شكست در ذهن او ایجاد خواهد شد و از آن پس شرایط پذیرش مقاومت شكل و رنگی دیگر پیدا میكند.
وی ادامه داد: تاكید ما بر دشمنشناسی و تشخیصِ آن در فضای رسانهای است، درست مانند بشار اسد كه در دشمنشناسی دچار خطای محاسباتی شد و این اتفاق در فضای رسانهای تفاوتی دیگر خواهد داشت.
كارشناس سواد رسانهای با اشاره به فضاسازی مسموم دشمن درباره شهدای مدافع حرم و بیانیه همسران شهدای مدافع حرم نسبت به اتفاقات سوریه، گفت: افكار عمومی جبهه مقاومت درگیر فهم دقیق میدان و درك فتنه رسانهای است و برای همین، خانواده شهدای مدافع حرم به تبیینگری پرداختند.
نصیری خاطرنشان كرد: دشمن میخواهد مخاطب را در تنگنای ذهنی قرار دهد تا واكنشی همراه با خطای محاسباتی داشته باشد. ما در فضایی فتنه آلود تنفس میكنیم كه هوشمندی تمام عیار مخاطب را میطلبد.