میرقاسمی با بیان اینكه نادیدهگرفتن قدرت رسانهها میتواند به شكست در مدیریت افكار عمومی منجر شود، اظهار كرد: رسانهها باید به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات مثبت در جامعه و نه به عنوان تهدید مورد استفاده قرار گیرند.
سارا میرقاسمی، كارشناس رسانه در گفتگو با برنامه «مقاومت بدون مرز» رادیو مقاومت، به اهمیت قدرت رسانه و تأثیر آن بر افكار عمومی و مفهوم "پیوست رسانهای" اشاره كرد و گفت: پیوست رسانهای به معنای تلاش رسانهها و ذینفعان برای هدایت افكار عمومی به سمت پذیرش وقایع است.
وی افزود: رسانهها باید قبل، حین و پس از وقوع بحرانها به طور مؤثر عمل كنند. به عنوان مثال، در سوریه، برخی افراد كه در گذشته به عنوان دشمن شناخته میشدند، با تغییر رویكرد و استفاده از رسانهها به عنوان چهرههای مثبت معرفی میشوند. این تغییرات در پوشش رسانهای میتواند تأثیر زیادی بر نحوه درك مردم از وقایع داشته باشد.
این كارشناس رسانه به چالشهای موجود در برابر جبهه مخالف از جمله نبود پیوست رسانهای مؤثر اشاره و تصریح كرد: این امر باعث میشود تا افكار عمومی نتواند به درستی وقایع را درك كند. انتخاب رسانههای معتبر و هزینه كردن برای فعالیتهای رسانهای ضروری است، زیرا كار رسانهای نیازمند سرمایهگذاری و تلاش مستمر است.
میرقاسمی به بررسی اهمیت رسانهها و تأثیر آنها بر افكار عمومی پرداخت و تأكید كرد: نادیده گرفتن قدرت رسانهها میتواند به شكست در مدیریت افكار عمومی منجر شود. رسانهها باید به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات مثبت در جامعه و نه به عنوان تهدید مورد استفاده قرار بگیرند.
وی به وضعیت فعلی سوریه و غزه اشاره كرد و گفت: رسانهها در حال انتشار اخبار كذبی درباره اوضاع در دمشق هستند و بنابراین آگاهی از عملیاتهای رسانهای دشمن لازم است و باید به تحلیل و بررسی اخبار از منابع مختلف پرداخته شود.
كارشناس رسانه با بیان اینكه تولید محتوای رسانهای و تأثیر آن بر ذهن مخاطب پیچیدگی خاصی دارد، گفت: باید از تبلیغات مستقیم دوری كرد و به تداعی معانی و استفاده از علوم شناختی توجه داشت. هر فرد میتواند به عنوان تولیدكننده محتوا عمل كند و با استفاده از گوشیهای موبایل خود، به آگاهی بخشی و تأثیرگزاری بر دیگران بپردازد.
میرقاسمی ادامه داد: هر فرد باید به قدرت خود در تولید محتوا و تأثیرگزاری بر جامعه باور داشته باشد و از فرصتهای موجود در شبكههای اجتماعی بهرهبرداری كند تا در تاریخ اثرگزار باشد.