در نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر بودجه اختصاص یافته به این جشنواره اعلام و رقم تخمینی حدود 11 میلیارد تومان عنوان شد.
به گزارش ایسنا، نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور عبدالرضا سهرابی ـ مدیركل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس میرهاشمی ـ دبیر جشنواره پانزدهم ـ و سید مصطفی زراوندیان ـ دبیر بخش تجسم هنر (فجر استانها) ـ امروز (دوشنبه) سوم بهمن ماه برگزار شد.
جشنواره محدودیتی قائل نشده است
در ابتدای این نشست، عبدالرضا سهرابی بیان كرد: وقوع انقلاب بهمن سال 1357 به زعم همه اندیشمندان و نخبگان سیاسی دنیا، انقلابی با تموم وجوه بود. همواره دیدهایم كه انقلابها بعد از به سرانجام رسیدن دچار زیان و از آرمانهای خود خارج میشوند اما انقلاب ما همچنان بعد از چهار دهه با قدرت ادامه میدهد. این انقلاب قبل از اینكه سیاسی باشد باعث شد یكسری اندیشه و سلوك وارد اجتماع ایران شود كه تاثیرگذار بود. این اندیشه بر هنر نقش مستقیم داشته و هنر هم توانست با زبانی گویا و رسا موثر در بازگو كردن حقایق و اهداف انقلاب باشد. جشنوارههای فجر برآمده از همین تفكر و اندیشه است؛ لذا توانستهاند در این فضا جایگاه درخشان خود را نشان دهند.
او ادامه داد: جشنوارههای فجر آوردگاه هنرمندانی است كه در آن میتوانند هنر خود را در عالیترین سطح ارائه كنند. هر هنرمندی كه دستی بر آتش دارد میتواند در جشنواره تجسمی فجر حضور داشته باشد؛ زیرا جشنواره با توجه به گستردگی موضوعی كه دارد محدودیتی برای كسی قائل نشده است. روح بیانیه گام دوم جشنواره تجسمی فجر، امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. این مهم در جهاد تبیین موقر است كه عرصه تجسمی موضع و موقعیتی است كه بسیار در این راستا میتواند كمك كننده باشد. این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود كه امسال با وجود شرایط موجود توانستند افتخار بیافریند و برگ زرینی بر هنر انقلاب رقم زده باشند.
جزئیاتی از پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر
میرهاشمی نیز به عنوان دومین سخنران در بیان جزئیاتی از پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: جشنواره تجسمی فجر پانزدهمین گام خود را برمیدارد و طبیعتاً طی دوران برگزاری با بازخوردهایی طرف بوده كه سعی كرده از آنها بهره ببرد و خود را به گامهای بالاتر برساند. سال گذشته، ایده و گامهایی را تدوین كردهایم كه امیدوارم مسیری برای رشد باشد. در این جشنواره سعی كردهایم همه سطوح مختلف جامعه را در نظر بگیرم و بر اساس همین امر، موضوع آزاد را انتخاب كردیم. فراخوان جشنواره چهاردهم آبان صادر شد و هنرمندان تا 29 آذر فرصت داشتند آثار خود را ارسال كنند.
او ادامه داد: بعد از آن انتخاب و داوری را داشتیم و در رشتههایی مثل عكاسی، گرافیك، كاریكاتور و تصویرسازی داوری در یك مرحله و رشتههای حجم، نگارگری، نقاشی و خوشنویسی را در دو مرحله داوری كردیم. همچنین دو شاخه طوبی زرین و قلهها را داشتیم. بخش كاریكاتور بینالملل را هم امسال داریم به امید اینكه سال آینده بتوانیم فجر را بینالمللی برگزار كنیم. بخش پوستر را هم داریم كه یك بحث استاد شاگردی در آن مطرح است. در مجموع یكی از بخشهای بسیار ویژه، بخش «تجسم هنر» است؛ زیرا یكی از گامهای موثر و قابل افتخار رفتن به سمت شناسایی هنرمندان شهرستانها و استفاده از استعدادهای موجود در آنجا است. به طور كلی 3801 نفر با 8627 اثر در هشت رشته در جشنواره حضور دارند.
توضیحاتی درباره بخش شهرستانهای جشنواره
زراوندیان نیز بیان كرد: یكی از اهداف «تجسم هنر» تمركززدایی است؛ زیرا همه كشور پایتخت نیست. در كل كشور هنرمندان خیلی خوبی داریم كه جشنواره میتواند بستری باشد برای ارائه آثار آنها. به همین منظور با همكاری نگارخانههای استانها، همزمان با بخش طوبی زرین در تهران آثار هنرمندان استانها نمایش داده میشود كه این، همانند دایر كردن یك نگارخانه به پهنای كشور است. اگر نگاهی به تاریخچه پانزده دوره تجسمی داشته باشیم، «تجسم هنر» اوایل پراكنده بود ولی در دوره دهم به بخشهای جنبی استانها فضایی داده شد كه هنرمندان استانها آثار خود را به نمایش بگذارند و در دوره چهاردهم به صورت منسجم برای همه استانها تعریف شد و در این دوره همه 32 استان حضور پیدا كردهاند. روال اینگونه بود كه آذر با همه استانها مكاتبه داشتیم تا هنرمندان شاخص و آشنا با هنرهای تجسمی استان را معرفی كنند كه همه همكاری كردند. از هر استان یك كیوریتور انتخاب شد و آنها آثار را جمعآوری كردند. اعلام كردیم كه هر استان 12 هنرمند را برای نگارخانه هر استان معرفی كند كه نتیجه بیشتر از درخواست ما شد و 550 هنرمند استانی شركت كردند. 11 استان همزمان با تهران بخش تجسمی فجر را خواهند داشت و بقیه چند روز پس و پیش این رویداد را برپا خواهند كرد. تهران با 100 هنرمند بیشترین تعداد شركت كننده و كمترین تعداد متعلق به استان سمنان است. این رویداد ظرفیتی است برای پرورش هنرمندان استانی و مدیران هنری در استانها.
بودجه اختصاص یافته به جشنواره تجسمی چقدر است؟
در ادامه صحبتهای او، میرهاشمی نكتهای را درباره دستور معرفی 12 هنرمند از هر استان بیان كرد: بودجه این دوره در ابتدا بیش از هشت میلیارد در نظر گرفته شد اما بعدا این مبلغ به 11 میلیارد افزایش پیدا كرد. حال بر اساس بودجهای كه داشتیم قرار شد از هر استان 12 هنرمند معرفی شود و اگر تمایل داشتند بر اساس بودجهشان تعداد هنرمند را افزایش دهند. به هر حال پتانسیل جامعه تجسمی ما بسیار بالاتر از این است كه میبینیم و اگر بتوانیم جشنوارهها را از پروژه به پروسه تبدیل كنیم موفقتر خواهیم بود. سعی شده در دورههای مختلف از هنرمندان و اساتید جوان و توانای شهرستانها هم در بخش داوری استفاده كنیم.
در هر رشته یك برگزیده معرفی میشود
او درباره جایزه بخشهای مختلف گفت: در هر رشته یك نفر را به عنوان برگزیده انتخاب و از دو اثر تقدیر میشود و در رشتههایی كه گرایش بیشتری دارند سه اثر تقدیر میشود. نفرات برتر 30 میلیون و تقدیریها 10 میلیون جایزه میگیرند.
رشد كیفی نگارگریهای ارائه شده در جشنواره
میرهاشمی درباره كیفیت آثار و ردهبندی سنی هنرمندان در جشنواره پانزدهم گفت: آثار ارائه شده در هشت رشته تعریف شده، رشد كرده بودند؛ به خصوص در حوزه نگارگری. غالب هنرمندان جشنواره مثلاً در دو دوره قبل معمولا از سنهای میانه از حدود 24 تا 45 سال در جشنواره شركت كردهاند و این میانگین سنی كمتر به دهه 80 میرسد ولی آمار مربوط به امسال بعدا اعلام میشود.
پاسخ به پرسش ایسنا درباره نمایشگاه «آینه در آینه»
دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچنین در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره تقابل میان هنرمندانی كه تجربی در هنر فعال هستند و هنرمندانی كه تحصیلات آكادمیك داشتهاند، گفت: تحصیلات آكادمیك اهمیت چندانی ندارد، بلكه تبحر و بیان هنرمند مهم است؛ به همین دلیل فضا را برای همه هنرمندان باز میگذارند. هنرمندان زیادی داریم كه اصلا تحصیلات مرتبط با هنر ندارند ولی خیلی موفق هستند و حتی تدریس هم میكنند. مهم اثر هنری است كه مقابل دیدگان هنردوستان قرار میگیرد.
دبیر پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره بخش «آینه در آینه» هم چنین بیان كرد: قرار بود موزه هنرهای معاصر زیرمجموعه جشنواره تجسمی فجر كار كند ولی به خاطر مشكلاتی كه داشت باید تعمیراتی صورت میگرفت. «آینه در آینه» برای چهار فصل تعریف شده و قرار بود امسال با محوریت عكاسی باشد ولی نیاز به تعمیر موزه، ما را دچار تردید كرد؛ البته موزه در مرحلهای اعلام آمادگی كرد ولی دوباره دچار مشكل شد. اگر بتوانیم در زمان كم این بخش (آینه در آینه) را برگزار كنیم كه این كار را انجام میدهیم؛ هرچند بهتر است با توجه به زمان كمی كه در اختیار داریم، امسال این بخش را نداشته باشیم.
انتهای پیام/