صدای جمهوری اسلامی ایران

 سید مهدی ناظمی با اشاره به این كه تاریخ سینما نشان می‌دهد سینما ذاتاً سیاسی است و سیاسی‌ترین رسانه هنری است، متذكر شد: سینما ممكن است گاهی محلی برای اكتشاف‌های هنری باشد؛ اما در اصل در درجه اول برای مسائل سیاسی مهندسی می‌شود.

 سید مهدی ناظمی با اشاره به این كه تاریخ سینما نشان می‌دهد سینما ذاتاً سیاسی است و سیاسی‌ترین رسانه هنری است، متذكر شد: سینما ممكن است گاهی محلی برای اكتشاف‌های هنری باشد؛ اما در اصل در درجه اول برای مسائل سیاسی مهندسی می‌شود.
 
 
 برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت با موضوع سینمای استراتژیك با دكتر سید مهدی ناظمی پژوهشگر، استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی به‌صورت تلفنی گفتگو كرد.
 به گزارش پایگاه خبری رادیو مقاومت؛ سید مهدی ناظمی سینما را سیاسی‌ترین نوع هنری بیان كرد كه انسان طی قرن‌های اخیر به آن دست پیدا كرده است و گفت: سینما یك رسانه بسیار سیاسی است و یكی از دلایل آن این است كه سینما یك رسانه مربوط به عامه مردم است و در سالن‌های سینما همه مردم از همه اقشار حضور پیدا می‌كنند.
 وی افزود: سینما به‌شدت بصری است و حتی از تئاتر این ویژگی‌اش بیشتر است؛ چراكه در سینما قاب حرف می‌زند و در تئاتر شخصیت حرف می‌زند. همچنین سینما به دلیل تكنولوژیك بودنش، قابلیت مهندسی دارد و به همین خاطر در جهان صحبت از نمایشنامه‌های نویسندگان بزرگی می‌شود كه شاهكارهای هنری هستند؛ اما در فیلمنامه‌ها ابتدائاً فیلم به‌عنوان فیلم برجسته مطرح می‌شود و بعد فیلمنامه آن را به‌عنوان یك متن آموزشی مطالعه می‌كنیم. چون فیلمنامه ابزاری است كه كمك می‌كند این هنر تكنولوژیك و مهندسی شده را هدایت كنید.
 این پژوهشگر با اشاره به این كه تاریخ سینما نشان می‌دهد سینما ذاتاً سیاسی است و سیاسی‌ترین رسانه هنری است، متذكر شد: نباید با این مسئله بجنگیم و انكار كنیم و خود را فریب دهیم كه سینما فقط یك الهام هنری است. سینما ممكن است گاهی محلی برای اكتشاف‌های هنری باشد؛ اما در اصل در درجه اول یك رسانه قابل مهندسی و برای مسائل سیاسی مهندسی می‌شود.
 وی اظهار كرد: البته منظور از سیاسی صرفاً مسائل روز سیاسی و درگیری‌های حزبی نیست؛ بلكه منظور امور عامه از جمله مسائل اجتماعی، فرهنگی و مسائلی كه به همه مردم مربوط است و سینما در مورد آنها مهندسی می‌شود.
 ناظمی از نقش سرمایه‌داری در صنعت سینما گفت و اظهار كرد: به دلیل این كه سینما صنعت است و توزیع آن گران است و به گردش سرمایه نیاز دارد به طور طبیعی بیشتر به‌طرف سرمایه‌داری تمایل دارد تا به‌طرف هنرهایی كه بخواهند با روش‌های ارزان‌تری تولید شود. این از مخاطراتی است كه سینما با آن روبرو است و وقتی در این شرایط قرار می‌گیرد علناً سینما رسانه‌ای در اختیار نظام سرمایه‌داری برای مهندسی جامعه و شكل‌دهی به جامعه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود.
 وی با اشاره به این كه آمریكا، سینما است، توضیح داد: اساساً سینما دارد آمریكا را شكل می‌دهد و به‌نوعی آمریكا دارد رؤیای قدرت آمریكایی را به‌صورت بصری شكل می‌دهد. آمریكا بعد از جنگ جهانی دوم و بعد از جنگ ویتنام نجنگیده است و فقط با سینما جنگیده و نمایش قدرت را داده است و هیچ‌وقت با قدرتش در عرصه میدان حاضر نشده چون می‌داند آنجا چیز خاصی وجود ندارد و قدرتش در شخصیت‌ها و سوپراستارهای بزرگ است.
 این استاد دانشگاه در مصاحبه تلفنی با رادیو مقاومت متذكر شد: وقتی یك تصویر در سینما و در فیلم‌های متعددی نشان داده می‌شود، در ذهن افراد تثبیت می‌شود و قدرت رؤیایی آنها در دیگر ملت‌ها تلقین می‌شود و احساس ضعف در برابر آنها بیشتر خواهد شد.
 وی با اشاره به فیلم‌هایی كه توسط هیچكاك ساخته شده است، گفت: تمامی آثار این كارگردان درون‌مایه آمریكا و مقابله با فاشیسم را دارد درحالی‌كه خود آمریكا در رأس فاشیسم است. جانفورد نیز در این بازی قرار دارد و در سال‌های پایانی خود آثارش پخته می‌شود و به‌نقد فرهنگ آمریكا می‌پردازد.
 ناظمی با بیان این كه سینما كارخانه رؤیاسازی است و به همین خاطر حتی اگر لازم باشد، تاریخ را هم جعل می‌كند، افزود: در سریال جومونگ و خیلی از فیلم‌هایی كه كره می‌سازد كاملاً به دنبال ایده كره‌ای واحدی است كه شاخص‌هایی دارد؛ از چین و همسایه‌های خودش مستقل است و این را دارد به‌عنوان یك ایده مطرح می‌كند. در فیلم‌های كره‌ای هم امپراتور فرد مقدسی است.
 وی اظهار كرد: تركیه هم متوجه این مسئله شده كه صنعت سینما مهندسی می‌شود و با این مهندسی جامعه مهندسی می‌شود و افكار عمومی جامعه تا حدی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند و در آثار خود به همه این موارد توجه دارد.
 این مدیر فرهنگی با بیان این كه در جامعه ایران دچار شكاف شده‌ایم، توضیح داد: در یك‌سوی این شكاف انبوهی از علاقه‌مندان تولیدكنندگان قرار دارند و زحمت می‌شكند؛ ولی برخی اصرار دارند خود را در جایگاه سیاست‌گذاری بدانند و به‌هیچ‌عنوان نمی‌پذیرند سیاست‌گذاری كه در یك مقام بالاتری صورت می‌گیرد بخواهد مشمول اینها شود. این تأسف‌بار است.
 وی تصریح كرد: هر كدام از ما انسان‌ها در جایی كه هستیم مفیدیم. معلوم نیست رسانه، صنعت سینما و فیلم‌های خانگی در كجای كار قرار دارند و چه كسی دارد درباره اینها سیاست‌گذاری می‌كند. مگر اینها خارج از این نظام و كشور هستند. هر پلتفرمی دارد به سلیقه خود عمل می‌كند.
 ناظمی با بیان این كه آمریكا تنها كشور خصوصی جهان است، گفت: آمریكا مجموعه‌ای كمپانی‌های چندملیتی است كه به لحاظ ایدئولوژیك و اعتقادی و سیاسی كاملاً با هم همسو هستند. این كمپانی‌ها خودشان مقررات كشور را تعیین كرده‌اند. این گونه نیست كه آمریكا سینمای دولتی داشته باشد و بعد بخواهد آن را دولتی كند.
 وی با اظهار به این كه این خلط مبحث نباید رخ داد كه آمریكا را با كشوری مثل ایران مقایسه كنیم، تصریح كرد: در ایران همه چیز دولتی است یا بودجه به طور مستقیم از دولت دریافت می‌كنند یا غیرمستقیم از طریق درصد بودجه‌های كارخانه‌ها و شركت‌ها بودجه دریافت می‌كند و یا دارد از رانت استفاده می‌كند و یا از فضا و سینمای كشور من استفاده می‌كند و موظف است در كشور من كه تابع سیاست‌های كشور من باشد و كشور من را و نه سیاست‌های دشمنان كشور من را تقویت كند.
 گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت می‌توانید این شبكه رادیویی را روی موج اف‌ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم‌افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید.
 همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامك‌های مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.
 

مرتبط با این خبر

  • درگیری تركیه با كُردهای سوریه جدی شده است

  • حضور مردم كلید حل مشكلات است

  • احساس خطردشمن از وحدت درمنطقه

  • انصارالله با رونمایی از سلاح‌های جدید به نقش ژئوپلیتیكی یمن ضریب داد

  • یمنی‌ها اعتبار سامانه تاد آمریكا را خدشه‌دار كرده‌اند

  • یمن یكی از اجزای اصلی ایالات متحده مقاومت است

  • رسانه‌های غربی الجولانیِ تروریست را بزك كردند

  • یمن به بازوی قدرتمند مقاومت تبدیل شده است

  • صهیونیست‌ها در برابر موشك‌های یمنی ناتوان شده‌اند

  • نویسندگان در روایت عاشقانه‌های دفاع مقدس مراقب خطوط قرمز باشند