صدای جمهوری اسلامی ایران

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون از نگاه‌های دوگانه و چندگانه و طبقاتی در عرصه هنر مقاومت انتقاد و بیان كرد: برای برخی آثار فاخر و ابر پروژه، امكانات به وفور وجود دارد اما نسبت به كارگردانان جوان و مستعد كه قطعاً در آینده پیشرفت چشمگیری خواهند كرد، نگاه‌های چندگانه و طبقاتی حاكم است.

انوش معظمی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در مصاحبه با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت، درباره تاریخ هنر مقاومت به ویژه در عرصه نمایشی اظهار كرد: امروزه بر كسی پوشیده نیست كه موثرترین و قوی‌ترین وسیله برای اشاعه فرهنگ مقاومت، هنر به ویژه هنر دراماتیك است و كسی نمی‌تواند نقش آن را انكار كند.

وی افزود: ما طی چند دهه گذشته در عرصه سینما و هنرهای تجسمی و تئاتر كار كردیم اما آنگونه كه باید و شاید كار با كیفیت انجام نشده و به اندازه كافی پاسخگوی نیاز جامعه جوان نبوده است. دلیلش هم این است كه در درجه اول بحث بودجه و مسائل اقتصادی را پیش روی خود گذاشتیم و مقتصد عمل كردیم.

بازیگر نقش حرمله در سریال «مختار» با بیان اینكه در شرایط كنونی، نیاز به فرهنگسازی و پرداخت هزینه در جریان مقاومت به شدت احساس می‌شود، گفت: اخیراً افتتاحیه نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت در كرمان برگزار شد و امیدواریم كه در این جشنواره شاهد آثار خوبی درمورد جریان و فرهنگ مقاومت باشیم.

معظمی درمورد فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه هشت سال دفاع مقدس یك گنجینه است، تصریح كرد: میزان استفاده ما از این گنجینه در قالب هنر دراماتیك و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت به نسل جوان باید زیاد باشد؛ رهبر انقلاب فرمایشات ارزشمندی دارند اما ما متاسفانه نصایح و فرمایشات ایشان را آویزه گوش خود نمی‌كنیم.

وی ادامه داد: ما در دهه شصت و هفتاد شاهد فعالیت‌ها و تولیدات دفاع مقدسی و مقاومتی با هدف تهییج و اشاعه فرهنگ مقاومت بودیم اما بعد از آن دوران ركود را تجربه كردیم كه یكی از مهم ترین دلایل آن رویكرد سازمان‌های متولی این موضوع است. امروز یك تهیه‌كننده جوان سینما و یا تئاتر جرأت نمی‌كند سمت سینمای مقاومت و جنگ و تئاتر مقاومت برود چون برای تهیه یكسری ملزومات نظامی و دیگر امكانات به قدری با چالش درگیر می‌شود كه نهایتاً از این كار پشیمان می‌شود.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، تسهیل در تأمین امكانات سخت‌افزاری و نظامی، تمركز زدایی و تجمیع سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه در یك ساختمان را ضروری دانست و گفت: بسیار خوب است كه اگر كسی می‌خواهد به سمت این گونه نمایشی و سینمایی برود، همه كارها را در یك ساختمان انجام دهد اما متأسفانه ارگان‌ها و سازمان‌ها بسیار از هم دور هستند و پاس‌كاری می‌كنند.

معظمی از نگاه های دوگانه و چندگانه و طبقاتی در این حوزه انتقاد و افزود: جالب است برای برخی آثار فاخر و ابر پروژه، امكانات به وفور وجود دارد اما نسبت به كارگردانان جوان و مستعد كه قطعاً در آینده پیشرفت چشمگیری خواهند كرد نگاه‌های چندگانه و طبقاتی حاكم است.

وی با بیان اینكه برخی فیلم‌های كمدی از مخاطب كلاهبرداری می‌كنند، افزود: ما امروز شاهد آثار كمدی نازل و ضعیفی هستیم كه با شوخی‌های كلامی و دست سوم در یك اتاق، ذائقه مخاطب را تغییر می‌دهند و فروش بسیار خوبی هم دارند.

بازیگر نقش حرمله در سریال «مختار» با بیان اینكه ما در پررنگ‌كردن ظرفیت‌های اقوام در هنر مقاومت موفق عمل نكردیم، گفت: ما در این زمینه موفق نبودیم و اگر هم آثاری در این زمینه تولید شده معمولاً یا بسیار ضعیف و یا بسیار اندك هستند.

مرتبط با این خبر

  • منافع متضاد بازیگران در سوریه مانع آشتی ملی است

  • درگیری تركیه با كُردهای سوریه جدی شده است

  • حضور مردم كلید حل مشكلات است

  • احساس خطردشمن از وحدت درمنطقه

  • انصارالله با رونمایی از سلاح‌های جدید به نقش ژئوپلیتیكی یمن ضریب داد

  • یمنی‌ها اعتبار سامانه تاد آمریكا را خدشه‌دار كرده‌اند

  • یمن یكی از اجزای اصلی ایالات متحده مقاومت است

  • رسانه‌های غربی الجولانیِ تروریست را بزك كردند

  • یمن به بازوی قدرتمند مقاومت تبدیل شده است

  • صهیونیست‌ها در برابر موشك‌های یمنی ناتوان شده‌اند